سندرم التهابی چند سیستم کودکان

PIMS سندرم التهابی کودکان مرتبط با COVID-19

سندرم التهابی چند سیستم کودکان (Paediatric Multisystem Inflammatory Syndrome) که به اختصار PIMS-TS یا PIMS نامیده می شود بسیار نادر است.

در دوران همه گیری کرونا اکثر کودکان و نوجوانان به دلیل بیماری COVID-19 دچار بیماری جدی نمی شوند.

اما پزشکان تعداد بسیار کمی از بیماران را با وضعیت غیرمعمول مشاهده کرده اند که به نظر می رسد با ویروس کووید 19 در ارتباط است.

این راهنما برای والدین ، مراقبین و سایر افرادی است که از کودکان و نوجوانان مراقبت می کنند و توسط پزشکان نوشته شده و براساس شواهد موجود است.

با وجود افزایش میزان عفونت در کودکان در پاییز گذشته (3٪ از کودکان و نوجوانان در سن دبیرستان آزمایش COVID-19 مثبت داشتند) اما میزان پذیرش در بیمارستان در این گروه های سنی بسیار کم است.

بین 1 تا 5 کودک در 100000 مورد مبتلا به COVID-19 نیاز به پذیرش در بیمارستان دارند و حتی تعداد کمتر از اینها در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند.

پزشکان تعداد کمی از کودکان و نوجوانان را مشاهده کرده اند که به یک بیماری التهابی نادر مبتلا می شوند که به نظر می رسد با ویروس مرتبط است ، این سندرم التهابی به طور غیرمعمول دو یا چهار هفته پس از ابتلا به COVID-19 اتفاق می افتد.

در کمتر از 0.5٪ کودکانی که COVID-19 دارند (یا کسانی که آن را داشته اند) رخ می دهد.

اکثر کودکان مبتلا به این بیماری تحت تأثیر جدی قرار نخواهند گرفت اما در تعداد بسیار کمی از موارد ممکن است جدی باشد.

کودکان و جوانان که به طور جدی تحت تأثیر قرار می گیرند ، علائمی دارند که بسیار شبیه سایر بیماری های تهدید کننده زندگی مانند سپسیس یا مننژیت است.

مطلب مرتبط : همه چیز در مورد بیماری کرونا

PIMS چیست؟

در آوریل سال 2020 ، پزشکان در انگلستان برای اولین بار کودکان با التهاب جدی را در سراسر بدن خود مشاهده کردند ، که به نظر رسید با COVID-19 مرتبط است.

التهاب پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت است. اما گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن می تواند بیش از حد رانده شود و شروع به حمله به بدن کند. اگر این اتفاق بیافتد ، کودکان باید فورا تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرند.

پزشکان نگران هستند که در برخی از کودکان مبتلا به PIMS التهاب بتواند بر رگ های خونی (واسکولیت) ، به ویژه در اطراف قلب تأثیر بگذارد.

در صورت عدم درمان ، التهاب می تواند باعث آسیب به بافت ، عملکرد ضعیف اندام های حیاتی یا به طور بالقوه حتی مرگ شود.

سندرم التهابی چند سیستم کودکان

برخی از علائم PIMS می توانند با سایر موارد نادر مانند بیماری کاوازاکی و سندرم شوک سمی همپوشانی داشته باشند ، به همین دلیل است که به عنوان “مانند کاوازاکی” توصیف شده است.

عوارض ناشی از هر یک از این شرایط می تواند به قلب آسیب برساند. کاوازاکی تمایل دارد کودکان زیر پنج سال را تحت تأثیر قرار دهد در حالیکه به نظر می رسد.

مطلب مرتبط : سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری کرونا

آیا PIMS قابل درمان است؟

بله. پزشکان می دانند که چه چیزی را باید مراقبت کنند و آزمایشاتی را برای تشخیص اینکه چه چیزی اتفاق افتاده و چه درمانی برای کودک انجام دهند را بعمل می‌آورند.

حتی در جایی که پزشکان 100٪ مطمئن نیستند که کودک یا نوجوان مبتلا به PIMS است ، آنها علائم مرتبط با آن را درمان کنند.

علائم PIMS

تمام کودکان مبتلا به PIMS تب خواهند داشت ، که طی چند روز ادامه دارد. طیف وسیعی از علائم دیگر ممکن است در کودکان وجود داشته باشد ، از جمله: درد شکم ، اسهال ، استفراغ ، بثورات پوستی ، سرما و دست و پا و قرمزی چشم.

این علائم را می توان در بیماری های دیگر نیز مشاهده کرد.

اگرچه حال بیشتر بیماران به طور جدی ناخوشایند نخواهند بود ، اما برخی از کودکان ممکن است به شدت تحت تأثیر این سندرم قرار بگیرند.

مهمترین چیز این است که به یاد داشته باشید هر کودکی که به طور جدی بیمار نیست ، باید سریع درمان شود – هر بیماری که باشد.

اگر کودک دمای 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر دارد ، دست و پا سرد دارد و خواب آلود است ، با پزشک عمومی یا 4030 تماس بگیرید.

اگر علائم ادامه یافت و شما نتوانستید با 4030 صحبت کنید ، کودک خود را به نزدیکترین مرکز بهداشتی ببرید .

چند کودک تحت تأثیر PIMS قرار گرفته اند؟

پزشکان در حال جمع آوری اطلاعات در مورد روش‌های تأثیر PIMS بر کودکان هستند.

این احتمال وجود دارد که کودکان بیشتری به این بیماری مبتلا شده باشند اما بدون مراجعه به پزشک بسیار خفیف تحت تأثیر آنها قرار گرفته و بهبود یافته اند.

آیا کودکی به دلیل PIMS فوت کرده است؟

ما به طور قطع نمی دانیم زیرا هیچ آزمایشی برای این شرایط وجود ندارد ، اما این بسیار نادر است. انتظار می رود که بیشتر کودکان بهبودی کامل پیدا کنند.

کلیه کودکان مبتلا به PIMS پیگیری پزشکی دریافت می کنند.

پزشکان فکر می کنند ممکن است دو کودک در انگلیس با PIMS فوت کرده باشند ، اما آنها هم نمی توانند اطمینان داشته باشند که دلایل دیگری برای مرگ کودکان وجود نداشته است.

پزشکان بر این باورند که مرگ و میر در کودکان مرتبط با PIMS در سراسر جهان به طور استثنایی نادر است.

در انگلیس ، هر ساله کودکان بیشتری به دلیل عفونت های دیگر مانند آنفولانزا یا حتی آبله مرغان می میرند.

آیا PIMS ناشی از COVID-19 است؟

به نظر می رسد PIMS با COVID-19 در ارتباط است زیرا بیشتر کودکان یا ویروس داشتند یا آزمایش آنتی بادی مثبت آنها نشان داده که آلوده شده اند (حتی اگر در آن زمان بیمار نبوده باشند).

اما تعداد بسیار کمی از کودکان با علائم PIMS از نظر تست مثبت نبودند.

پزشکان چگونه می توانند کودک مبتلا به PIMS را تشخیص دهند؟

در حال حاضر آزمایشی وجود ندارد که بتواند به پزشکان بگوید آیا کودک قطعاً به این سندرم مبتلا است یا خیر.

سندرم مجموعه ای از علائم مختلف است که در کنار هم می تواند نشانه ای از داشتن یا نبودن شخص خاص به پزشکان باشد.

پزشکان به دنبال الگویی از علائم مربوط به PIMS هستند و سپس آزمایشات بیشتری مانند فشار خون و تجزیه و تحلیل خون را برای تشخیص انجام می دهند.

منبع: RCPCH

یک دیدگاه برای “PIMS سندرم التهابی کودکان مرتبط با COVID-19