واژینوز باکتریایی چیست؟

واژینوز باکتریایی (BV) نوعی عفونت است که می تواند توسط تعدادی باکتری از جمله Gardnerella Vaginalis ایجاد شود.

زنان مبتلا به BV تعادل PH تغییر یافته ای در واژن خود دارند ، که قلیایی بیش از حد طبیعی است.

علائم واژینوز باکتریال

در زنانی که به این عفونت مبتلا هستند ، غالباً ترشحاتی ایجاد می شود که به رنگ مایل به خاکستری و بوی بد است.

ترشحات ممکن است پس از داشتن رابطه جنسی یا تقریباً در زمان قاعدگی افزایش یابد. BV به طور معمول با هیچگونه درد و خارش واژن همراه نیست.

50٪ زنانی که واژینوز باکتریایی در آنها تشخیص داده می‌شود ، علائمی ندارند. در برخی دیگر ، باعث ایجاد بوی نامطبوع واژن “ماهی” و ترشحات واژن زرد یا سفید می شود.

برای برخی از خانمها ، این علائم به خصوص در حین رابطه یا بعد از آن آزار دهنده است.

ترشحاتی که در واژینوز باکتریایی دیده می شود ، نازک تر از ترشحات “پنیری” ، غلیظ است که در عفونت های مخمر واژن (کاندیدا) دیده می شود.

واژینوز باکتریایی معمولاً باعث تحریک قابل توجهی از ولو یا درد در هنگام مقاربت نمی شود. اگر این علائم را داشته باشید ، پزشک سایر علل احتمالی را بررسی می کند.

علل ابتلا به واژینوز باکتریایی (واژینیت گاردنرلا)

واژینوز باکتریال شایع ترین علت بوی غیر طبیعی و ترشح واژن است. علت آن تغییر نوع باکتری موجود در واژن است.

به طور معمول ، باکتری های متعلق به خانواده لاکتوباسیلوس به شکل بی خطر در واژن زندگی می کنند و مواد شیمیایی تولید می کنند که واژن را به صورت خفیف اسیدی نگه می دارد.

در واژینوز باکتریایی ، باکتری‌های لاکتوباسیلوس با انواع دیگری از باکتری ها که به طور معمول در غلظت های کمتری در واژن وجود دارند ، جایگزین می شوند.

دانشمندان دلیل این تغییر را به طور کامل نمی فهمند. اما عوامل خطرزایی که احتمال واژینوز باکتریایی را افزایش می دهند شامل موارد زیر است:

• سابقه چندین شریک جنسی
  • رابطه جنسی با شریک زندگی جدید
  • دوش واژن
  • استفاده از دستگاه پیشگیری از بارداری داخل رحم (IUD) است.

اگرچه بیشتر این عوامل خطر مربوط به فعالیت جنسی است ، اما زنانی که هرگز مقاربت واژینال نداشته اند نیز می توانند به واژینوز باکتریایی مبتلا شوند.

BV اغلب در دوران بارداری اتفاق می افتد و ممکن است باعث زایمان و زایمان زودرس ، پارگی زودرس غشاها و عفونت های رحمی بعد از زایمان شود.

به همین دلیل است که زنان باردار با سابقه زایمان زودرس یا سایر عوارض ممکن است از نظر واژینوز باکتریایی حتی در صورت عدم علائم بیشتر معاینه شوند.

تشخیص واژینوز باکتریایی

پزشک از شما می خواهد بوی واژن و ترشحات را شرح دهید. همچنین از شما در مورد سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد ، از جمله:

• تاریخ آخرین قاعدگی شما
  • تعداد شرکای جنسی شما
  • قبلاً عفونت واژن یا مجاری ادراری داشته باشید
  • این که آیا شما به بیماری های جنسی ، مقاربتی یا عفونت های لگنی مبتلا بوده اید
  • روش پیشگیری از بارداری که استفاده می کنید
  • سابقه بارداری شما
  • عادت های بهداشت شخصی ، مانند دوش گرفتن و استفاده شما از خوشبو کننده های زنانه
  • لباس زیر کاملا سفت پوشیده اید

درخصوص بیماری های جنسی بیشتر بدانید…

همچنین ممکن است پزشک از شما سوال کند که آیا بیماری دیگری مانند دیابت دارید یا اخیراً از آنتی بیوتیک استفاده کرده اید.

پزشک شما می تواند واژینوز باکتریایی را بر اساس نتایج یک معاینه زنان و آزمایشات مایع واژن شما تشخیص دهد.

اما هیچ آزمایش کاملی وجود ندارد ، اما اگر سه مورد از چهار معیار زیر را داشته باشید ، احتمال ابتلا به واژینوز باکتریایی بسیار زیاد است:

• در معاینه لگن روی دیواره های واژن شما سفید ، نازک است
  • تست pH ترشحات واژن که اسیدیته کم (pH بیشتر از 4.5) را نشان می دهد
  • بوی ماهی هنگامی که یک نمونه از ترشحات واژن با یک قطره هیدروکسید پتاسیم روی یک لام شیشه ای ترکیب می شود (“آزمایش whiff”)
  • سلول‌های سرنخ (سلول‌های پوستی واژن که با باکتریها پوشانده شده اند) در معاینه میکروسکوپی مایع واژن قابل مشاهده هستند
  • پزشک شما ممکن است سایر آزمایشات آزمایشگاهی را برای یافتن سایر دلایل ترشحات واژن تجویز کند.

جلوگیری از واژینوز باکتریایی

پزشکان دقیقاً نمی‌دانند که چرا واژینوز باکتریایی ایجاد می شود. از آنجا که این عارضه بیشتر در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند اتفاق می افتد ، برخی BV را منتقله از نظر جنسی می دانند.

با این حال ، واژینوز باکتریایی در افرادی نیز رخ می دهد که یا از نظر جنسی فعال نیستند یا فقط با یک نفر در روابط طولانی مدت بوده اند.

در برخی از زنان ، واژینوز باکتریایی پس از درمان همچنان برمی‌گردد. در برخی موارد ، درمان شریک جنسی مرد یا استفاده معمول از کاندوم ممکن است به جلوگیری از این امر کمک کند ، اما این مداخلات همیشه کمک نمی کند.

اگر همسر جنسی شما مبتلا به HIV باشد ، ممکن است ابتلا به واژینوز باکتریایی برای شما آسان تر اتفاق بیافتد.

اگر از قبل HIV داشته باشید ، واژینوز باکتریایی ممکن است احتمال انتقال ویروس HIV به شریک جنسی را افزایش دهد.

رفتار واژینوز باکتریایی

برای بیشتر خانم ها ، واژینوز باکتریایی به سادگی آزار دهنده است و هدف از درمان تسکین علائم است.

پزشکان معمولاً BV را با مترونیدازول (Flagyl یا MetroGel-Vaginal) یا کلیندامایسین (Cleocin) درمان می کنند.

هر دو را می توان از طریق دهان مصرف کرد یا به عنوان کرم یا ژل واژن استفاده کرد.

با این حال ، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC) توصیه می کند که تمام زنان باردار مبتلا به علائم تحت درمان با داروهای خوراکی قرار بگیرند زیرا داروها بی خطر هستند و بهتر از کرم ها یا ژل های واژن عمل می کنند.

مطالعات نشان می دهد که یک درمان هفت روزه با مترونیدازول خوراکی یا یک درمان پنج روزه با ژل واژن مترونیدازول در زنان غیر باردار به یک اندازه موثر است.

کرم واژن کلیندامایسین نسبت به هر دو نوع مترونیدازول کمی موثرتر است.

همه زنانی که علائم واژینوز باکتریایی دارند باید تحت درمان قرار گیرند. بعضی از خانمها حتی اگر علائمی ندارند باید از نظر BV مورد غربالگری قرار گیرند.

زنان بارداری که در معرض خطر زایمان زودرس و زایمان قرار دارند باید از نظر واژینوز باکتریایی آزمایش شوند و در صورت تشخیص برای درمان در نظر گرفته شوند.

برخی از پزشکان توصیه می کنند زنانی که تحت برخی مراحل خاص زنان قرار دارند از نظر واژینوز باکتریایی آزمایش شوند و حتی در صورت عدم وجود علائم نیز تحت درمان قرار گیرند.

دلیل این امر آنست که واژینوز باکتریایی با ایجاد بیماری التهابی لگن و سایر عفونت ها پس از بیوپسی آندومتر ، سقط جراحی ، برداشتن رحم ، قرار دادن دستگاه داخل رحمی ، سزارین و کورتاژ رحم همراه است.

سوالت متداول

آیا واژینوز باکتریایی به از طریق جنسی منتقل می شود؟

BV یک عفونت منتقله از راه مقاربت جنسی نیست ، اگرچه بیشتر در بین زنانی که از نظر جنسی فعال هستند شایع است.

کسانی که از سنین جوانی شروع به رابطه جنسی کردند و میزان بروز آن در ارتباط با تعداد شرکای جنسی که در طول زندگی خود داشته اند افزایش می یابد.

اگر مرد علامت دار باشد و علل احتمالی دیگری وجود نداشته باشد ، می توان دوره درمانی را آغاز داد.

گاردنرلا عفونت مقاربتی در نظر گرفته نمی شود اما مشخص نیست كه گاردنرلا می تواند در حین رابطه از زن به مرد منتقل شود یا خیر.

آیا می توانم از نظر واژینوز باکتریایی آزمایش و تحت درمان قرار بگیرم؟

پزشک با یک آزمایش سواب ادرار یا واژن ساده برای BV نمونه را اخذ و در صورت نتیجه مثبت درمان می تواند تجویز شود.

آیا باید در مورد واژینوز باکتری نگران باشم؟

به طور کلی ، واژینوز باکتریایی جای نگرانی ندارد و از هر 3 زن 1 نفر در برخی از دوره های زندگی خود علائم BV را تجربه می کند.

اگر باردار هستید ، خطر BV می تواند باعث زایمان زودرس و نوزادانی با وزن کم شود. همچنین به دنبال خاتمه دادن به بارداری یا سایر عمل ها مانند برداشتن رحم ، خطر عفونت وجود دارد.

آیا می توانم کاری برای کاهش میزان واژینوز باکتریایی انجام دهم؟

ما برای افرادی که به طور منظم از BV رنج می برند توصیه های زیر را داریم:

• برای تمیز کردن واژن خود از روش دوش استفاده نکنید زیرا این امر می تواند منجر به بر هم خوردن تعادل باکتریایی شود که باعث واژینوز باکتریایی می شود.
  • برای شستن لباسهای زیر از استفاده از مواد شوینده قوی خودداری کنید.
  • مواد ضد عفونی کننده را به آب حمام اضافه نکنید و از صابون معطر برای شستشوی واژن خود استفاده نکنید.
  • از شستشوی زیاد واژن خودداری کنید. یک بار در روز کافی است.

اقتباس شده از: دانشگاه هاروارد

یک دیدگاه برای “واژینوز باکتریایی چیست؟