درمان سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن و درمان آن

سینوزیت مزمن یا عفونت سینوس‌ها به التهاب حفره‌های خالی در راه‌های هوایی بینی گفته می‌شود که می‌تواند ناشی از عفونت، آلرژی و یا تحریک سینوس‌ها توسط مواد شیمیایی یا ذرات بسیار ریز باشد.

روش تشخیص سینوزیت مزمن

تصویربرداری

تصاویر گرفته شده با استفاده از CT یا MRI می توانند جزئیات سینوس ها و ناحیه بینی شما را نشان دهند.

این ممکن است التهاب عمیق یا انسداد فیزیکی را تشخیص دهد که تشخیص آن با استفاده از آندوسکوپ دشوار است.

نگاه کردن به سینوس‌ها با یک لوله نازک و انعطاف پذیر فیبر نوری که داخل بینی شما قرار داده شده است ، به پزشک اجازه می دهد تا داخل سینوس های شما را ببیند.

تست آلرژی

اگر پزشک شما مشکوک است که آلرژی ممکن است باعث سینوزیت مزمن شما شود ، ممکن است آزمایش پوستی آلرژی را به شما پیشنهاد کند.

آزمایش پوستی بی خطر و سریع است و می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهد چه ماده آلرژی زا باعث برافروختگی بینی شما می شود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص آلرژی کلیک کنید

نمونه هایی از ترشحات بینی و سینوس (کشت)

کشت به طور کلی برای تشخیص سینوزیت مزمن ضروری نیست.

با این حال ، هنگامی که شرایط نتواند به درمان پاسخ دهد یا در حال بدتر شدن است ، ممکن است پزشک در داخل بینی شما سواب بگیرد تا نمونه هایی را که ممکن است به تعیین علت کمک کند مانند باکتری ها یا قارچ ها جمع آوری کند.

Endoscopic sinus surgery is used to open blocked passages.

درمان های سینوزیت مزمن

درمان های سینوزیت مزمن عبارت است از:

کورتیکواستروئیدهای بینی

این اسپری های بینی به پیشگیری و درمان التهاب کمک می کنند. به عنوان مثال می توان به فلوتیکازون ، تریامسینولون ، بودزونید ، ممتازون و بکلومتازون اشاره کرد.

اگر اسپری ها به اندازه کافی موثر نباشند ، ممکن است پزشک توصیه کند که آن را با محلول نمکی مخلوط با قطره های بودزوناید یا استفاده از غبار بینی محلول شستشو دهید.

شستشوی نمکی بینی ، با اسپری ها یا محلول های بینی باعث کاهش زهکشی و شستشو مواد تحریک کننده و آلرژی می شود.

کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی

از این داروها برای تسکین التهاب ناشی از سینوزیت شدید استفاده می شود ، به خصوص اگر پولیپ بینی هم داشته باشید.

کورتیکواستروئیدهای خوراکی در صورت استفاده طولانی مدت می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند ، بنابراین فقط برای درمان علائم شدید استفاده می شود.

در صورت حساسیت به آسپرین که باعث سینوزیت می شود ، درمان حساسیت زدایی آسپرین را انجام دهید.

تحت نظارت پزشکی ، به تدریج دوزهای بیشتری از آسپرین به شما داده می شود تا تحمل خود را افزایش دهید.

آنتی بیوتیک ها

اگر عفونت باکتریایی داشته باشید ، گاهی برای سینوزیت آنتی بیوتیک لازم است. اگر پزشک شما نتواند عفونت زمینه ای را رد کند ، ممکن است یک داروی آنتی بیوتیک را توصیه کند.

ایمونوتراپی

اگر آلرژی در سینوزیت شما نقش داشته باشد ، عکس های آلرژی (ایمونوتراپی) که به کاهش واکنش بدن در برابر آلرژن های خاص کمک می کند ، ممکن است شرایط را بهبود بخشد.

جراحی آندوسکوپیک سینوس برای باز کردن مجاری مسدود شده استفاده می شود.

در موارد مقاوم به درمان یا دارو ، جراحی آندوسکوپی سینوس ممکن است یک گزینه درست باشد.

برای این روش ، پزشک از یک لوله نازک و انعطاف پذیر با نور متصل (آندوسکوپ) استفاده می کند تا معابر سینوس شما را کشف کند.

بسته به منبع انسداد ، پزشک ممکن است از ابزارهای مختلفی برای از بین بردن بافت و یا تراشیدن پولیپ که باعث انسداد بینی می شود استفاده کند.

بزرگ شدن دهانه سینوس باریک نیز ممکن است گزینه ای برای تقویت تخلیه باشد.

درمان های خانگی سینوزیت مزمن

این مراحل خودیاری می تواند به تسکین علائم سینوزیت کمک کند:

استراحت

این کار می تواند به بدن شما کمک کند تا با التهاب مبارزه کند و بهبودی را تسریع کند.

سینوس های خود را مرطوب کنید

هنگام تنفس بخار از یک کاسه آب متوسط گرم ، یک حوله را روی سر خود بکشید. بخار را به سمت صورت خود هدایت کنید.

یا یک دوش آب گرم بگیرید ، در هوای گرم و مرطوب تنفس کنید تا به شما در کاهش درد کمک کند و به تخلیه مخاط کمک کند.

مجاری بینی خود را بشویید

برای شستشوی مجاری بینی خود از یک بطری فشار مخصوص طراحی شده ، قوطی نمکی استفاده کنید.

این داروی خانگی به نام شستشوی بینی می تواند به پاکسازی سینوس ها کمک کند.

یک دیدگاه برای “سینوزیت مزمن و درمان آن