رینیت بینی

بینی مهمترین قسمت مجاری تنفسی فوقانی است. رینیت التهاب و تورم غشای مخاطی بینی است که با آبریزش بینی و گرفتگی مشخص می شود و معمولاً در اثر سرماخوردگی یا آلرژی فصلی ایجاد می شود.

سرماخوردگی و آلرژی شایعترین علل رینیت است. علائم رینیت شامل آبریزش بینی ، عطسه و گرفتگی است.

به طور معمول ، تشخیص براساس علائم است.

انواع مختلف رینیت به روش های مختلفی مانند آنتی بیوتیک ها ، آنتی هیستامین ها ، جراحی ، تزریق حساسیت زدایی (که گاهی عکس های آلرژی نامیده می شود) و جلوگیری از تحریک کننده ها درمان می شوند.

رینیت به عنوان آلرژی یا غیر آلرژی طبقه بندی می شود.

علت رینیت غیر آلرژیک معمولاً عفونت ویروسی است ، اگرچه عوامل تحریک کننده می توانند آن را ایجاد کنند.

رینیت ممکن است حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد.

رینیت حاد معمولاً از عفونت های ویروسی ناشی می شود اما ممکن است در نتیجه آلرژی ، باکتری یا علل دیگر باشد. رینیت مزمن معمولاً با سینوزیت مزمن (رینوزینوزیت مزمن) رخ می‌دهد.

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به محرک محیطی ایجاد می شود. متداول ترین عوامل محیطی شامل گرد و غبار ، کپک ها ، گرده ها ، علف ها ، درختان و حیوانات است.

هم آلرژی فصلی و هم آلرژی در تمام طول سال می تواند باعث رینیت آلرژیک شود.

علائم رینیت آلرژیک شامل خارش ، عطسه ، آبریزش بینی ، گرفتگی و خارش و آبریزش چشم است. افراد ممکن است سردرد و ورم پلک داشته باشند و همچنین سرفه و خس خس سینه کنند.

در خصوص آسم و آلرژی بیشتر بدانیم

درمان رینیت آلرژیک

پزشک ممکن است رینیت آلرژیک را براساس سابقه علائم شخص تشخیص دهد. اغلب ، این افراد مبتلا سابقه خانوادگی آلرژی دارند. اطلاعات دقیق تر را می توان از آزمایش خون یا آزمایش پوست بدست آورد.

درمان های زیر می تواند به جلوگیری یا درمان علائم رینیت آلرژیک کمک کند:

• اجتناب از ماده محرک آلرژی از بروز علائم جلوگیری می کند اما غالباً امکان پذیر نیست.
  • اسپری های کورتیکواستروئید بینی التهاب بینی ناشی از منابع زیادی را کاهش می دهند و برای استفاده طولانی مدت نسبتاً بی خطر هستند.
  • آنتی هیستامین ها به جلوگیری از واکنش آلرژیک و علائم آن کمک می کنند. آنتی هیستامین های قدیمی غشای مخاطی بینی را خشک می کنند اما بسیاری از آنها بخصوص در افراد مسن باعث خواب آلودگی و سایر مشکلات می شوند. برخی از نسخه های جدید به نسخه نیاز دارند اما عوارض جانبی ندارند.
  • محلول آب شور که از طریق بینی یا از طریق سرنگ لامپ (آبیاری بینی) یا استفاده از اسپری آب شور در صورت نیاز از طریق بینی شسته می شود.
  • آمپول‌های حساسیت زدایی که حاوی مقادیر کمی از ماده محرک آلرژی هستند (به نام ایمونوتراپی حساسیت زدایی) به ایجاد تحمل طولانی مدت نسبت به عوامل خاص محیطی کمک می کند ، اما ممکن است ماه ها یا سالها طول بکشد تا کاملاً موثر واقع شوند.

آنتی بیوتیک ها علائم رینیت آلرژیک را تسکین نمی دهند.

رینیت غیر آلرژیک یا رینیت حاد ویروسی

رینیت حاد ویروسی می تواند ناشی از ویروس های مختلف ، مانند سرماخوردگی باشد.

علائم آن شامل آبریزش بینی ، عطسه ، احتقان ، سرفه و تب کم درجه است.

درمان رینیت غیر آلرژیک

• با مصرف داروهای ضد احتقان مانند اکسی متازولین یا فنیل افرین به عنوان اسپری بینی و یا سودوافدرین از طریق دهان ، می توان احساس چسبندگی و رفع گرفتگی پوست را از بین برد.
  • این داروها که بدون نسخه هم در دسترس هستند ، باعث تنگ شدن (انقباض) رگ‌های خونی غشای مخاطی بینی می شوند.
  • از اسپری های بینی باید فقط 3 یا 4 روز استفاده شود زیرا بعد از آن دوره زمانی که اثر داروها از بین می رود ، غشای مخاطی اغلب حتی بیش از قبل متورم می شود. به این پدیده ازدحام برگشتی گفته می شود.
  • آنتی هیستامین ها به كنترل آبریزش بینی كمك می كنند ، اما بعضی از آنها باعث خواب آلودگی می شوند و بیشتر آنها سایر مشكلات را ایجاد می كنند ، به ویژه در افراد مسن آنتی بیوتیک ها برای رینیت حاد ویروسی موثر نیستند.

رینیت مزمن

رینیت مزمن معمولاً التهاب رینیت است که در اثر التهاب یا عفونت ویروسی ایجاد می شود. با این حال ، ممکن است به ندرت در بیماری ها اتفاق بیفتد.

این بیماری ها شامل سیفلیس ، سل ، رینوسکلروما (یک بیماری پوستی است که با بافت های کاملاً صاف و صافی که ابتدا روی بینی ظاهر می شوند) ، رینوسپوریدیوز (عفونی در بینی که با پولیپ خونریزی می شود) ، سالک ، بلاستومیکوز ، هیستوپلاسموز و جذام – همه که با تشکیل ضایعات ملتهب (گرانولوم) و تخریب بافت نرم ، غضروف و استخوان مشخص می شود.

رطوبت کم و عوامل تحریک کننده هوا نیز می توانند منجر به رینیت مزمن شوند.

رینیت مزمن باعث انسداد بینی و در موارد شدید ایجاد پوسته پوسته شدن ، خونریزی مکرر و ترشحات غلیظ و بوی بد چرک از بینی می شود.

مواد ضد احتقان ممکن است علائم را تسکین دهند. اما هرگونه عفونت زمینه ای نیاز به کشت (بررسی میکروارگانیسم های تولید شده از نمونه مخاط برای شناسایی عفونت با باکتری یا قارچ) و درمان مناسب دارد.

در صورت ادامه علائم ، نمونه برداری (برداشتن نمونه بافت برای شناسایی در زیر میکروسکوپ) برای رد سرطان ضروری است.

رینیت آتروفیک

رینیت آتروفیک نوعی رینیت مزمن است که در آن غشای مخاطی نازک می شود (آتروفی می شود) و سفت می شود و در نتیجه مجاری بینی گشاد می شود و خشک می شود.

این آتروفی اغلب در افراد مسن رخ می دهد. افرادی که مبتلا به گرانولوماتوز همراه با پلی آنژیت هستند (قبلاً گرانولوماتوز Wegener نامیده می شد) نیز در معرض خطر هستند.

سلول‌هایی که به طور معمول در غشای مخاطی بینی یافت می شوند – سلول‌هایی که مخاط ترشح می کنند و برای بیرون انداختن ذرات کثیفی دارای برآمدگی هایی شبیه مو هستند – با سلول‌هایی مانند سلول‌های طبیعی که در پوست یافت می شوند جایگزین می شوند.

این اختلال همچنین می تواند در افرادی ایجاد شود که مقدار قابل توجهی ساختار داخل بینی و غشاهای مخاطی در طی جراحی سینوس برداشته شده اند. عفونت طولانی مدت باکتریایی در پوشش بینی نیز یک عامل است.

در داخل بینی پوسته ایجاد و بوی بدی می‌دهد. افراد ممکن است دچار خونریزی شدید بینی شوند و می توانند حس بویایی خود را از دست بدهند (آنوسمی).

درمان رینیت آتروفیک

در آغاز درمان کاهش پوسته پوسته شدن ، از بین بردن بو و کاهش عفونت شروع می‌شود.

آنتی بیوتیک ها ، مانند باسیتراسین یا پماد موپیروسین که در داخل بینی استفاده می شود ، باکتری ها را از بین می برد.

استروژن هایی که به داخل بینی پاشیده می شوند یا از طریق دهان گرفته می شوند و ویتامین های A و D که از طریق دهان گرفته می شوند ، می توانند با تقویت ترشحات مخاطی باعث کاهش پوسته شوند.

رینیت وازوموتور

رینیت وازوموتور نوعی رینیت مزمن است. گرفتگی بینی ، عطسه و آبریزش بینی – علائم آلرژیک رایج – زمانی اتفاق می افتد که به نظر نمی رسد آلرژی وجود داشته باشد.

در بعضی از افراد ، بینی به شدت به مواد تحریک کننده (مانند گرد و غبار و گرده گل) ، عطرها ، آلودگی یا غذاهای پرادویه واکنش نشان می دهد.

این اختلال در اثر هوای خشک می آید و می رود و بدتر می شود.

غشای مخاطی متورم از قرمز روشن تا بنفش متفاوت است. گاهی اوقات ، افراد دچار التهاب جزئی سینوس ها نیز می شوند. افراد ترشح چرکی یا پوسته ندارند.

درمان رینیت وازوموتور

درمان رینیت وازوموتور با آزمایش و خطا انجام می شود و همیشه رضایت بخش نیست. اگر التهاب سینوس شدید نباشد ، هدف از درمان این است که علائم را تسکین دهد.

پرهیز از دود و مواد تحریک کننده و استفاده از سیستم گرمایش مرکزی یا بخار کننده بخار برای افزایش رطوبت ممکن است مفید باشد.

اسپری های کورتیکواستروئید و آنتی هیستامین بینی گاهی اوقات کمک می کنند. از اسپری های ضد احتقان بینی استفاده نمی‌شود. با این حال ، از داروهای ضد احتقان گرفته شده از طریق دهان ممکن است برای چند روز در زمانی که علائم بدتر است استفاده شود.

رینیت مدیکتینوزا

رینیت مدیکتینوزا ، که به آن گرفتگی مجدد نیز گفته می شود ، گرفتگی شدید بینی است که به دلیل استفاده بیش از حد (بیش از 3 یا 4 روز استفاده مداوم) از اسپری ها و قطره های ضد احتقان بینی (نه از اسپری های استروئیدی) ایجاد می شود.

درمان با قطع داروی ایجاد کننده بیماری و استفاده از اسپری نمکی بینی است. در صورت لزوم ممکن است از اسپری بینی کورتیکواستروئید نیز استفاده شود.

تبلیغ دکتر فرخ سیر

اقتباس شده از: Merkmanuals

2 یک دیدگاه برای “رینیت بینی

1. مطلب خیلی مفید و بجایی بود. همین الان که این مقاله رو میخونم، خودم هم دچار همین مشکل هستم و نگرانی دارم.